logo eNewsroom
Kamil Sobolewski
główny ekonomista Pracodawcy RP
enewsroom.pl
Bezpośredni link do filmu
Kliknij, aby skopiować do schowka.

Czego Polska może nauczyć się od Tajwanu?

Niepewność jest stałym elementem działalności biznesowej. Zwłaszcza w kontekście relacji międzynarodowych – w tym polityki Stanów Zjednoczonych, która staje się coraz mniej przewidywalna. Ważne jest, aby rozwijać zacieśnioną współpracę z firmami amerykańskimi — to dziś jest konieczność, a może nawet bardziej niż wcześniej. Dlaczego? Bo silne relacje w łańcuchach dostaw i partnerstwo gospodarcze zabezpieczają pozycję Polski wobec ewentualnych politycznych nacisków. Wystarczy spojrzeć na Tajwan – ten kraj, inwestując w produkcję chipów i półprzewodników, zagwarantował sobie strategiczną pozycję, bez której trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie gospodarki światowej. Tajwan nie jest uznawany za supermocarstwo, ale jego odrębność i efektywność w kluczowej branży zapewniły mu miejsce na mapie globalnych interesów Stanów Zjednoczonych i zachodniej cywilizacji.

– Nie mamy wpływu na działania amerykańskiej polityki, dlatego musimy mądrze kompensować tę nieprzewidywalność w innych obszarach. Im szybciej i skuteczniej to zrobimy, tym lepiej dla warunków prowadzenia biznesu w Polsce – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Kamil Sobolewski, główny ekonomista, Pracodawcy RP. – Powinniśmy budować w Polsce przewagi rozmawiając o inwestycjach, które mają strategiczne znaczenie. To nie polityka, lecz ludzie z biznesu – znający rynki i technologię – powinni decydować, które sektory mają szansę rozwoju. Rząd i organizacje pracodawców muszą prowadzić dialog, bo decyzje o przyszłych kluczowych branżach nie mogą być tylko wynikiem krótkoterminowych wizji polityków czy sporadycznych analiz. Trzeba działać tak, jak w przypadku raportu ministra Michała Boniego z 2009 roku "Strategia dla Polski 2023" – który na 20 lat do przodu wskazywał cele. Niestety, przyszłość jest zbyt nieprzewidywalna, by opierać ją na sztywnych planach. Technologia rozwija się zbyt szybko, pojawiają się nowe trendy – jak sztuczna inteligencja generatywna czy modele językowe, których nie przewidzieliśmy nawet kilka lat temu. Strategia wobec kluczowych sektorów musi więc być elastyczna i dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości – podkreśla Kamil Sobolewski.

REKLAMA
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij