
Uniwersytet Łódzki Katedra Socjologii i Polityki Moralności
Trudności w zrozumieniu młodszego pokolenia często wynikają z warunków, w jakich dorastało pokolenie X. Dla X-ów koniunkcja lepszych warunków na rynku pracy w latach 90. przyniosła łatwiejsze wejście na rynek – ale także ogromną presję. Z kolei pokolenie Z wchodzi na rynek pracy w sprzyjających warunkach niskiego bezrobocia. Najtrudniej miało pokolenie milenialsów – które startowało w czasach, gdy bezrobocie wśród młodych sięgało 40% na początku lat 2000. Istotne jest, aby nie oceniać tych zmian, lecz przyjąć je jako część rzeczywistości. Kluczowe jest zrozumienie i mądre zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Menedżerowie, którzy potrafią łączyć cechy z każdego pokolenia, będą bardziej skuteczni. Współczesny menedżer powinien umieć docenić wartość każdego pokolenia i wykorzystywać ich unikalne umiejętności w miejscu pracy – co przyczyni się do lepszego funkcjonowania organizacji.
– Różnice między pokoleniem Z a poprzednimi pokoleniami wynikają przede wszystkim z odmiennych procesów socjalizacji i wychowania – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl podczas EFNI Wiosna 2025 dr Karolina Mesjasz, Uniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii i Polityki Moralności. – Jako socjolożka zauważam, że zbytnio koncentrujemy się na tych różnicach – tworząc konflikty, zamiast postrzegać je jako różnorodność pokoleniową. Cechy, które definiują każde pokolenie, mogą się uzupełniać – a niekoniecznie prowadzić do rywalizacji. Obserwując różnice, czasami czujemy zazdrość wobec łatwości, z jaką młodsze pokolenia mogą wejść na rynek. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie każde pokolenie musi przechodzić przez te same trudności. Aby zbudować przyjaźń między pokoleniami, musimy wzajemnie uczyć się wartości i postaw, a także dążyć do zrozumienia. Patrząc na młodsze pokolenia trzeba dostrzegać, że postawy, które kształtowaliśmy, wpływają nie tylko na życie rodzinne – ale także na środowisko pracy. Musimy zrozumieć, że starsze pokolenia – takie jak X i milenialsi – powinny dostrzegać zmieniające się okoliczności, w których młodsze pokolenia zdobywają wiedzę i komunikują się – analizuje dr Karolina Mesjasz.