Jak banki zapewniają bezpieczeństwo danych?
Bezpieczeństwo jest podstawowym wymogiem nowoczesnego systemu dokonywania płatności. Cenią to sobie zarówno instytucje finansowe, ale także i użytkownicy. Rolą banków jest wprowadzanie takiej technologii, która zapewnia bezpieczeństwo dokonywania operacji. Co banki robią w tym zakresie? Po pierwsze wprowadzają coraz to bardziej wyraźne rozróżnienie dla transakcji. Po drugie wprowadzają także systemy wynikające z regulacji międzynarodowych. Banki działają jako instytucje zaufania publicznego – zatem dane osobiste klientów, które pozwalają identyfikować ich w kontaktach z bankami, są do wykorzystania tylko w tym zakresie.
– Namawiamy klientów, by konsekwentnie chronili swoje dane uwierzytelniające, czyli np. swój PIN, żeby wykorzystywali je tylko samodzielnie i nie dzielili się nimi z innymi użytkownikami. Zwłaszcza z tymi, którzy próbują pozyskać dane osobowe klientów banków – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP. – To jest dla użytkowników wygoda i funkcjonalność. Stawiamy na edukację, na informowanie klientów o warunkach przeprowadzania transakcji i nowoczesnych formach cyfryzacji, zapewniamy bezpieczny obrót. Zatem przestrzegamy – nie wolno dzielić się danymi i osobowymi z innymi osobami. Natomiast jeśli nastąpi coś niepokojącego w ocenie klienta, należy kontaktować się bezpośrednio z bankiem i szukać tam stosownych rozwiązań. Ale przede wszystkim świadomość klienta decyduje o tym, czy transakcja jest dokonywana bezpiecznie i pewnie – wyjaśnia Włodzimierz Kiciński.