logo eNewsroom
Tadeusz Białek
prezes Związku Banków Polskich
enewsroom.pl
Bezpośredni link do filmu
Kliknij, aby skopiować do schowka.

Jak chronić swoje pieniądze w banku?

W Polsce notuje się niestety rosnącą tendencję przestępstw dokonywanych przez cyberprzestępców z wykorzystaniem technik manipulacji, tzw. socjotechnik. Nie tylko w systemach bankowych – to są także próby z wykorzystaniem np. SMS-ów z firm kurierskich czy telekomunikacyjnych. Natomiast sektor bankowy jest szczególnie wrażliwy na działania cyberprzestępców, ponieważ w nim potencjalnie czekają największe środki do pozyskania z kont klientów. Zatem widać, że te działania mają tendencję rosnącą. Sektor bankowy podjął w ostatnim czasie ogrom działań przeciwdziałającym cyberprzestępcom.

– Wprowadziliśmy nowoczesne systemy monitorujące, możliwość sprawdzenia na stronach banku oraz przez aplikację bankową czy rzeczywiście dzwoni prawdziwy pracownik banku – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Tadeusz Białek, Prezes Związków Banków Polskich. – Wprowadziliśmy dodatkowe zabezpieczenia, chociażby w zakresie korzystania z kart kredytowych, jak dynamiczny kod CVV. Do tego, zgodnie z wymaganiami unijnego prawodawcy, uruchomiliśmy tzw. 3D Secure. To zabezpieczenie, że jeśli ktoś nam ukradnie kartę płatniczą, to dostaniemy na naszej komórce prośbę o potwierdzenie operacji. Pamiętajmy, że część tych regulacji funkcjonuje niestety jedynie w Unii Europejskiej, więc bardzo często fraudy dokonywane są poza terytorium Unii Europejskiej. Dużo przestępstw z wykorzystaniem naszych kart jest dokonywanych w krajach azjatyckich, czy nawet w USA, gdzie nie obowiązuje system 3D Secure. Stąd musimy być szczególnie uczuleni na ochronę danych identyfikacyjnych do logowania do bankowości, danych kart kredytowych oraz na działania związane z próbami podszywania się pod bank. Zawsze najprostszym sposobem przeciwdziałania próbie oszustwa, gdy mamy chociażby cień podejrzenia, że pracownik banku zadaje dziwne pytania albo bardzo szczegółowo próbuje wydobyć od nas informacje – jest po prostu rozłączenie się i zadzwonienie jeszcze raz na numer infolinii podany na stronie banku – radzi Tadeusz Białek.

REKLAMA
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij