CSR w handlu to lokalne produkty na półkach
Sektor handlu detalicznego ma ogromną odpowiedzialność w zakresie ESG – zwłaszcza w obszarze lokalnych produktów i społeczności. Odpowiednie zaangażowanie społeczne to także szansa na to, żeby budować swoją przewagę konkurencyjną. W ramach takich działań wprowadzane są na półki produkty lokalnych producentów i rozwijana jest marka własna. Takie działania prowadzi także Lewiatan – który ma ponad 560 SKU w portfolio marki własnej, a obrót roczny przekracza miliard złotych. To pokazuje dużą siłę lokalnych przedsiębiorców i jest ważnym wyróżnikiem dla konsumentów. Największy udział sprzedaży marek własnych jest w dyskontach – sięga nawet 60% sprzedaży. Natomiast model biznesowy sieci franczyzowych polega na bardzo dobrej współpracy z dostawcami, partnerami, producentami. W związku z tym marka własna jest ważna w portfolio, choć na pewno nigdy nie będzie wypierała produktów markowych.
– Mamy kilka obszarów, w których chcemy się rozwijać, oczywiście ilościowo i jakościowo. Ilościowo w pierwszym półroczu otworzyliśmy około 100 sklepów, a w drugim półroczu nie zwalniamy tempa – powiedział serwisowi eNewsroom.pl podczas Retail Trends 2024 Robert Rękas, Prezes Zarządu Lewiatan Holding. – Myślę, że nawet otworzymy więcej sklepów niż 100, będzie to około 120-140 likalizacji. Więc cały rok powinniśmy zakończyć w granicach 250 nowych sklepów. Zdecydowanie tutaj pomaga nam nowy koncept, Lewiatan Express. To mały sklep, który ułatwia naszym przedsiębiorcom rozwijać swój biznes w mniejszych lokalizacjach. A wiemy, że także w większych miastach małe lokalizacje są obecnie dużo bardziej dostępne i przystępne cenowo. Więc rozwijamy się ilościowo, ale rozwijamy się także jakościowo. Bardzo mocno stawiamy na trzy kluczowe obszary. Pierwszy obszar to jest obszar związany z rozwojem marki własnej. Wprowadzamy nowe kategorie produktów, ale też nadajemy im odpowiedni charakter. Będziemy również wprowadzać markę własną w kategorii nabiał i w kategorii wędliny. Odświeżamy ponadto wizerunek naszej marki własnej. Tutaj bardzo mocno inwestujemy w to, żeby marka własna była bardziej przyjazna dla konsumentów. Udział marki własnej w tej chwili w obrocie całej firmy to jest około 6%. Drugi obszar rozwoju to bezpośredni kontakt z konsumentem. Bardzo mocno inwestujemy w naszą aplikację lojalnościową. Zmieniamy system na bardziej dynamiczny, podążający za konsumentem i szukający konsumenta – bo dzisiaj to jest szalenie istotne. W związku z tym druga połowa roku będzie w naszej organizacji bardzo mocno osadzona w temacie rozwoju programu lojalnościowego. W przyszłym roku planujemy wielką odsłonę nowego programu lojalnościowego „Mój Lewiatan”. Trzeci obszar to zaangażowanie w lokalne społeczności. To jest nie tylko ESG, który jest szalenie istotny – obecnie wydajemy drugi raport ESG. Ale zależy nam na aktywnym udziale w życiu w lokalnej społeczności. To jest praca ze sklepami w oparciu o lokalne produkty, które są dzisiaj naszym wyróżnikiem i na których chcemy budować wizerunek oraz pozycjonowanie naszej firmy. Obecnie współpracujemy z około dziesięcioma tysiącami lokalnych przedsiębiorców, dla których Lewiatan jest w zasadzie jedynym miejscem, do którego dostarczają swoje produkty – podkreśla Robert Rękas.