Jak uniknąć greenwashingu?
Greenwashing to strategia marketingowa, której celem jest stworzenie mylnego wrażenia, że dana firma i jej produkty są przyjazne dla środowiska. Takie działanie jest jednak motywowane nie rzeczywistą troską o środowisko, tylko chęcią zwiększenia przychodów. Z greenwashingiem mamy do czynienia, gdy dana firma poświęca więcej czasu i środków na promowanie swojego ekologicznego wizerunku niż na rzeczywiste proekologiczne działania. Jego formą jest także wprowadzanie produktów z alternatywnych materiałów, które w istocie nie przyczyniają się do minimalizowania śladu węglowego.
– Greenwashing jest jednym z najbardziej obecnie gorących tematów. Żadna firma, która zamierza rozwijać swoją działalność w Polsce i poza strukturami Polski, nie powinna pozwolić sobie na komunikowanie działań, które są niepotwierdzone w danych, w liczbach, w modelu i które nie są zweryfikowane – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl Izabela Karolczyk-Szafrańska, Vice President of the Management Board Chief Marketing Officer w InPost Group. – W naszym przypadku mamy specjalne procedury, gdzie każda komunikacja wychodząca na zewnątrz musi zostać sprawdzona i zweryfikowana – czy jest zgodna z przepisami. Dlatego bardzo długo wprowadzaliśmy na rynek takie nowości, jak kalkulator śladu węglowego. Audytowaliśmy ten mechanizm, weryfikowaliśmy wielokrotnie i ulepszaliśmy – zanim udostępniliśmy go użytkownikom. Dokładne zbadanie każdego kawałka trasy kurierskiej jest bardzo trudne – analizując jaki to jest rodzaj samochodu, rodzaj paliwa, sprawdzając odległości pomiędzy oddziałami, maszyną. To ogrom informacji w całym procesie, aby wprowadzić narzędzie, które jest wiarygodne – wyjaśnia Izabela Karolczyk-Szafrańska.