Jak chronić swoje konto bankowe przed atakami?
W ostatnim czasie można zaobserwować coraz liczniejsze próby ataków, których skutkiem ma być pozyskanie dostępu do konta bankowego. Zdarza się, że ktoś telefonuje i mówi, że jest członkiem rodziny i znajduje się w trudnej sytuacji. Było jakieś nieszczęście, wypadek, coś się stało. Bardzo prosi o podanie kodu – tak, aby dokonać szybkiego przelewu, bo potrzebny jest 1000 czy 2000 złotych. Właśnie takie sytuacje służą do tego, aby zainfekować telefon i zdobyć dostęp do konta bankowego. Dlatego nie można klikać w nieznane linki. Jeśli pojawią się jakiekolwiek podejrzenia, że nie telefonuje do nas pracownik banku, to należy od razu zadzwonić na infolinię. Nie można wysyłać nikomu kodów dostępu do banku – ani w mediach społecznościowych, ani przez telefon SMS-em – bo to prosta droga do stania się ofiarą przestępstwa.
– Możemy się spotkać z różnego rodzajami ataków jako potencjalne ofiary przestępcy cybernetycznego. To może być na przykład sytuacja, w której ktoś, podając się za pracownika banku, telefonuje do nas i mówi o jakiejś dziwnej operacji, która została zaobserwowana na naszym koncie bankowym – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Przemysław Barbrich, Związek Banków Polskich. – Wtedy może pojawić się prośba, abyśmy dokonali na przykład jakiegoś przelewu na konto techniczne. Tu musimy pamiętać, bank nigdy o nic takiego nie prosi. Albo inna sytuacja – otrzymujemy maila z prośbą o kliknięcie w jakiś link, a to w związku z tym, że brakuje na przykład 50 groszy do opłaty kurierskiej za zamówioną przesyłkę. Nie klikajmy w linki nieznanego pochodzenia. I pamiętajmy o tym, że umówiliśmy się z bankiem, że zarówno bank, jak i my – klienci – będziemy wspólnie dbać o nasze bezpieczeństwo. Więc to bezpieczeństwo leży w rękach nie tylko bankowców, ale także nas, klientów – podkreśla Barbrich.