logo eNewsroom
Dorota Pięta
Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB)
enewsroom.pl
Bezpośredni link do filmu
Kliknij, aby skopiować do schowka.

Aż 3 mln ludzi na świecie ginie w wypadkach przy pracy

Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy jest w tym roku poświęcony kulturze bezpieczeństwa pracy – a w szczególności temu, jak pracownicy mogą kształtować tę kulturę. Międzynarodowa Organizacja Pracy zwraca uwagę też na rolę dialogu społecznego, który umożliwia włączenie się w proces budowania kultury bezpieczeństwa pracy przedstawicielom rządu i partnerom społecznym – a to przekłada się na skuteczne i efektywne zarządzanie BHP. Globalnie szacuje się, że co roku w wypadkach przy pracy i na skutek chorób zawodowych ginie prawie 3 mln ludzi. Dodatkowo kolejne 400 mln ulega wypadkom przy pracy, które nie skutkują śmiercią. Szacuje się także, że rocznie na świecie wypadki przy pracy i choroby zawodowe generują straty wysokości ponad 5% PKB.

 

– Możliwość zmniejszenia liczby wypadków przy pracy upatruje się w poziomie kultury bezpieczeństwa pracy. Mówi się, że kultura bezpieczeństwa pracy jest wysoka wówczas, gdy pracownicy czują osobistą odpowiedzialność za bezpieczeństwo w danej organizacji i przekłada się to na ich codzienną pracę – powiedziała serwisowi eNewsroom Dorota Pięta Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB). – W przedsiębiorstwie, w którym panuje wysoka kultura bezpieczeństwa pracy, jest wzajemne zaufanie i otwartość na komunikację. Pracownicy mogą swobodnie zgłaszać wszelkie uwagi dotyczące zagrożeń panujących w pracy i liczą na to, że pracodawca dołoży wszelkich starań, aby skutecznie i trwale te zagrożenia zmniejszyć czy wyeliminować. Uważa się, że niezbędnym warunkiem kształtowania kultury bezpieczeństwa pracy jest włączenie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy do ogólnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Pozytywnie działają na kształtowanie kultury bezpieczeństwa pracy także szkolenia pracowników oraz odpowiednie motywowanie pracowników do udziału w tym procesie – podkreśla Dorota Pięta.

REKLAMA
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij