Polacy coraz częściej kupują w Internecie
W Internecie Polacy jako pierwsze zaczęli kupować produkty związane z elektroniką i AGD. To właśnie sklepy z taką ofertą rozwijały się najbardziej dynamicznie wiele lat temu, dlatego to one zapoczątkowały rozwój rynku e-commerce w Polsce. Kategorie produktów należące do AGD dużego i małego, elektroniki oraz telefonii są najczęstszym wyborem zakupów Polaków w sklepach online. Kolejną kategorią, którą chętnie kupujemy w Internecie, jest moda – ubrania oraz obuwie. Wybuch pandemii przyczynił się do tego, że w ostatnim roku zakupy produktów z tej kategorii były częstsze w sklepach online. Penetracja, czyli liczba osób, które sięgają po tę kategorię i kupują ją online, jest wysoka – ale w porównaniu do penetracji na innych, bardziej rozwiniętych rynkach, wciąż widać potencjał do wzrostu.
– Należy pamiętać, że istnieje wiele czynników wpływających na to, czy konsument zdecyduje się na zakupy online, czy też nie – powiedziała serwisowi eNewsroom Małgorzata Głos, partner w firmie Zymetria. – Aż 60% osób deklaruje, że zakupy online są dla nich przyjemnością, a nieznacznie mniej osób, bo 57%, określa się jako osoby kompetentne w wyszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert cenowych. Są to osoby świetnie orientujące się w przestrzeni zakupów internetowych – porównywanie ofert online wymaga więcej zaangażowania oraz więcej wiedzy dotyczącej miejsca i czasu występowania najlepszych ofert. Najwięcej podczas pandemii zyskały w Internecie kategorie spożywcze, kosmetyczne oraz chemiczne. Konsumenci zdecydowanie częściej sięgali po te kategorie w porównaniu do sytuacji sprzed dwóch lat. Pojawiają się nowe sklepy oferujące sprzedaż online produktów spożywczych, wprowadzane są nowe sposoby dostawy oraz płatności – co powoduje, że proces zakupowy staje się zdecydowanie prostszy. Aż 4 na7 osób mówi, że przyzwyczaiło się do kupowania różnych kategorii produktów online. Z czasem zakupy online stają się dla polskiego konsumenta czymś naturalnym. Jeszcze nie we wszystkich kategoriach, ale coraz częściej i w większych ilościach zakupy Polaków przenoszą się do Internetu – ocenia Głos.