logo eNewsroom
Piotr Sarnecki
dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)
enewsroom.pl
Bezpośredni link do filmu
Kliknij, aby skopiować do schowka.

Eksperci radzą, gdzie bezpiecznie zmienić opony na letnie

Nadszedł już czas sezonowej wymiany opon. W serwisach w całej Polsce ustawiają się kolejki. W dużych miastach na wizytę trzeba czekać nawet tydzień. Dzięki interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w Ministerstwie Zdrowia, nie ma już wątpliwości, że wymiana ogumienia w czasie epidemii koronawirusa jest dozwolona. Służy przecież zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Pozostaje więc pytanie – jaki serwis wybrać? To dylemat wielu kierowców w czasach, kiedy oferta jest bardzo duża. Pewne jest, że czas wymiany opon nie powinny być w żadnym wypadku kryterium wyboru. To ostatni czynnik, na który należy patrzeć. Najważniejsza jest jakość usług. Trzeba umieć odróżnić renomowany serwis od takiego, z którego oferty nie warto korzystać.


– Pierwszą kwestią jest to, jak serwis przykłada się do swoich zadań. Warto na przykład zwrócić uwagę na korzystanie z kluczy dynamometrycznych i udarowych – powiedział serwisowi eNewsroom Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – To czynność, którą wykonuje się na końcu, dokręcając śruby w kołach. Robi się to z odpowiednią siłą, jaką przewidział w instrukcji producent samochodu. Nie może to być „na oko”, tym samym momentem obrotowym we wszystkich pojazdach. Zależy to od modeli i wersji silnikowych oraz rozmiaru kół. W żadnym wypadku serwis nie może używać do dokręcenia śrub kluczy udarowych! Wykonanie takiej usługi ma poważne konsekwencje. Za mocno dociągnięta śruba – a takich przypadków jest najwięcej – jest niemożliwa do odkręcenia przy konieczności zmiany koła. W odwrotnym przypadku, kiedy na drodze dzieje się coś nieprzewidzianego, śruba na granicy zerwania gwintu może doprowadzić do pęknięcia w feldze, a następnie do odpadnięcia koła. To z kolei stanowi duże zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Dlatego nie warto korzystać z serwisów oponiarskich, które nie wiedzą, jak należy to zrobić. W tym celu warto zajrzeć na stronę www.certyfikatoponiarski.pl, gdzie na mapie można znaleźć najbliższy certyfikowany serwis. Ich baza została stworzona we współpracy PZPO z TUV SUD. Wspólnie uruchomiliśmy program audytu jakości usług oponiarskich w warsztatach. Dzięki temu eksperci badają to, czego zazwyczaj klienci nie widzą. Sprawdzają dokładnie wyposażenie, warunki obsługi i umiejętności pracowników. Bezwzględnie warto korzystać z miejsc, które uzyskały certyfikat PZPO – apeluje Sarnecki.

REKLAMA
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij