Latem nie warto używać opon zimowych
Wymiana opon na letnie i zimowe nie jest w Polsce wymagana prawnie, jednak warto robić to ze względów bezpieczeństwa. Dobrze znane są powody, dla których konieczna jest wymiana opon na zimę, jednak wciąż wielu kierowców nie wie, czemu ważne jest również wymienianie ich latem. Wyzwania, które stoją przed oponami w sezonie letnim są bowiem inne, ale równie ważne. Wysoka temperatura jezdni i szybciej brane zakręty podczas ładnej pogody obciążają opony. Wykonane z miękkiej mieszanki opony zimowe szybko się latem zużyją i nie zapewnią takiej przyczepności, jak opony letnie – tak zwane „twarde”. Przystosowane na sezon letni opony mają także bieżnik przygotowany na radzenie sobie z dużą ilością wody, która zagraża nam w sezonie letnich burz. Używanie zimowek latem jest również całkowicie nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Opony zimowe w lato bardzo szybko się zużywają i niszczą. W takich warunkach typowe zimówki zwiększają także zużycie paliwa.
– W samochodzie na zimowych oponach droga hamowania przy prędkości 100 na godzinę wynosi ponad 16 metrów. To są cztery długości średniej klasy samochodu. O taki czas wydłużamy swoją drogę hamowania i ryzykujemy swoim życiem – powiedział serwisowi eNewsroom Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. – Jeśli ktoś chce jeździć na jednym komplecie opon, nie zmieniać ich i nie umawiać się na wizyty u wulkanizatora, to niech zainwestuje w bardzo dobrej klasy opony całoroczne. Wtedy będzie miał wystarczające trzymanie zimą i dobrą przyczepność latem. Należy jednak pamiętać, że całoroczne gumy zawsze będą miały tylko kompromisowe osiągi w stosunku do opon dedykowanych do pory roku. Nawet najlepsze opony całoroczne latem nie będą tak dobre jak najlepsze letnie, a zimą tak dobre jak najlepsze zimowe. Pamiętajmy, że zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych uczestników ruchu drogowego jest bezcenne. Jeżdżenie na oponach zimowych latem jest naprawdę złym pomysłem. Opona zimowa z połową wysokości bieżnika nie staje się ani oponą letnią, ani homologowaną całoroczną! Specjalna budowa bieżnika i mieszanka gumy użyta w produkcji zimowek nadal pozostaje taka sama– podkreśla Sarnecki.