logo eNewsroom
Mariusz Szpikowski
prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”
enewsroom.pl
Bezpośredni link do filmu
Kliknij, aby skopiować do schowka.

Radom odciąży Okęcie do czasu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego

Wskazanie Radomia jako portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, a w dalszej perspektywie dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest bardzo ważne. Musi on służyć nie tylko do czasu otwarcia CPK, ale także po jego uruchomieniu. Chodzi o przeniesienie części ruchu z Okęcia o charakterze lowcostowym czy czarterowym do portu w Radomiu. W żadnym wypadku nie dotyczy to przeniesienia ruchu z lotniska w Modlinie, choć w tej kwestii pojawiło się pewne nieporozumienie. Nie oznacza to też tendencji PPL do zamknięcia tamtejszego lotniska. Jest on bardzo zainteresowany jego rozwojem i utrzymania na nim ruchu co najmniej do czasu powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego, chociażby ze względów komercyjnych czy rynkowych. Dobrze, że takie linie jak Wizzair czy Ryanair dostępne są w dwóch różnych portach.

– Zostało to ustalone na podstawie analizy wielokryterialnej. Brano pod uwagę różne czynniki. Jednym z nich była odległość do centrum miasta. Oprócz tego istotny jest czas dojazdu, jak i uwarunkowania środowiskowepowiedział serwisowi eNewsroom Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” –  W Modlinie pod tym względem wskazywano 66 operacji na dobę, które już obecnie są wykorzystywane w pełni. Przy przenoszeniu ruchu z lotniska na Okęciu potrzebne byłoby 178 tych operacji. W podjęciu tej decyzji liczyły się także czynniki związane z czasem wykonania tej inwestycji. W Radomiu można wytworzyć ruch dla dodatkowych 3 milionów pasażerów w ciągu najbliższych 5 lat za mniej niż 500 milionów złotych oraz w ciągu kolejnych 2 lat rozbudowywać to lotnisko, jeśli taka będzie potrzeba rynkowa – do pojemności 10 milionów pasażerów. W Modlinie nie ma możliwości fazowania. Na inwestycje trzeba byłoby poświęcić minimum 4 lata i kwotę w wysokości 1 miliarda złotych. Dodatkowym uwarunkowaniem była dostępność, czyli położenie i rozbudowa linii kolejowych, która będzie powodowała dogodność połączenia. Dotyczy to także przystosowania dróg lokalnych, ekspresowych, jak i samego lotniska. Analiza, która obejmowała te i jeszcze wiele innych czynników wskazała wyraźnie, że portem komplementarnym będzie Radom. Należy podkreślić, że mowa o miejscu, które do czasu uruchomienia CPK odciąży lotnisko Chopina – podkreślił Szpikowski.

REKLAMA
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w twojej przeglądarce.   Zamknij