Czy split payment może być stosowany w branży ubezpieczeniowej?
Od 1 lipca przedsiębiorcy otrzymujący fakturę będą mogli regulować zobowiązanie z tego tytułu z wykorzystaniem podzielonej płatności, tzw. split payment. Polega on na dystrybuowaniu kwoty podatku na rachunek VAT przedsiębiorcy, a kwoty netto na zwykły rachunek bieżący. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pismo Federacji Przedsiębiorców Polskich i potwierdziło, że regres ubezpieczeniowy nie powinien być stosowany w ramach wchodzących od 1 lipca 2018 przepisów o podzielonej płatności (ang. split payment). Wyjaśnienie tej kwestii było istotne dla całej branży ubezpieczeniowej.
– Jest to nowe rozwiązanie i póki co nie ma ugruntowanej linii interpretacyjnej co do możliwości jego stosowania i obowiązków, które stworzy po stronie przedsiębiorców – powiedział serwisowi eNewsrooom Mariusz Korzeb wiceprzewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich – FPP zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie kwestii stosowania tego mechanizmu w branży ubezpieczeniowej. Sektor ten miał wątpliwości, czy system podzielonej płatności będzie miał w nim zastosowanie w przypadku stosowania tzw. regresu ubezpieczeniowego. Chodzi o sytuację, kiedy w ramach umowy zawartej z ubezpieczonym, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie swojemu klientowi, a płatność jest realizowana przez dłużnika na rzecz ubezpieczyciela. W ocenie Federacji rozliczenia pomiędzy firmą ubezpieczeniową i dłużnikiem, który nie uregulował płatności na rzecz ubezpieczonego klienta, nie będą podlegały pod reżim nowych przepisów o podzielonej płatności. Wynika to z tego, że dłużnik spłacając powstałe w wyniku wypłaconego odszkodowania roszczenie zwrotne (regres) na rzecz „nowego” wierzyciela – jakim staje się firma ubezpieczeniowa – nie reguluje faktury VAT, lecz dokonuje jedynie spłaty wierzytelności odpowiadającej kwocie wynikającej z tej faktury. Niewątpliwie stanowisko Ministerstwa Finansów należy uznać za słuszne. Niemniej jednak pozostają jeszcze kwestie, które resort finansów będzie musiał wyjaśnić, aby wyeliminować ewentualne sprzeczności w interpretacji nowych przepisów. Dotyczy to przykładowo solidarnej odpowiedzialności oraz sposobu odzyskania błędnie wpłaconych środków na rachunek VAT – wyjaśnił Korzeb.