Rośnie sprzedaż gazu płynnego, LPG i gazu do celów grzewczych
Ubiegły rok był okresem wzrostu sprzedaży gazu płynnego, co potwierdza tendencję notowaną na rynku. Dokonując podziału na subsegmenty, widać rosnące zainteresowanie autogazem i gazem do celów grzewczych. Stabilna jest także sprzedaż gazu w butlach, co od wielu lat jest normalnym zjawiskiem. W ubiegłym roku popyt na autogaz wyniósł prawie 1,9 mln ton, a w 2018 rok powinien być jeszcze większy. Wzrost cen paliw tradycyjnych spowoduje jego większą opłacalność. Zwiększy się także sprzedaż gazu do celów grzewczych. Wielu ludzi dostrzega pozytywne strony gazu płynnego – to czyste paliwo, które nie emituje cząstek stałych. Rosnące potrzeby społeczeństwa związane z ekologią powodują coraz częstsze wybieranie właśnie tego surowca – w 2017 roku w Polsce sprzedano łącznie prawie 2,5 mln ton gazu.
– Rynek gazu rośnie – w stosunku do 2016 roku dynamika wyniosła prawie 6 proc. – powiedział serwisowi eNewsroom Sylwester Śmigiel, prezes Gaspol – Taki wynik cieszy tym bardziej, że przez wiele lat obserwowano spadki sprzedaży. Cena gazu płynnego przez wiele lat była stabilna. Dzięki temu staje się on coraz bardziej konkurencyjny względem innych paliw. W przypadku gazu w butlach spadki odnotowywane w ubiegłych latach powinny wyhamować i nastąpi pewna stabilizacja. Używanie tego paliwa w celach rekreacyjnych stają się coraz bardziej popularne. Te nowe zastosowania będą rekompensowały straty, które następują w segmencie tradycyjnym – głównie w kuchenkach gazowych w gospodarstwach domowych. Następowały one głównie na skutek używania nowych aplikacji elektrycznych – jak czajniki czy kuchenki mikrofalowe. Wydaje się, że rynek ten jest już wysycony, więc nie przewiduje się dalszych strat. Jednocześnie wzrastało będzie zużycie do nowych zastosowań, stąd też spodziewana stabilizacja na rynku gazu w butlach – podsumował Śmigiel.